JUBILIEUMFEEST BIJ PEUT DE VRIJE POMP
Op de kop af 10 jaar geleden werd het eerste PEUT tankstation geopend. In 2014 lanceerde BETA, het huidige Drive, de vier Gouden Regels waaraan een brandstofcontract moet voldoen. Reden om samen feest te vieren in Wageningen. Met een prikkelende talkshow, een diner en een feest werd stilgestaan bij het grote succes van de afgelopen 10 jaar.
GOUDEN REGELS ZETTEN DE INKOOPMARKT OP DE KOP
De belangrijkste Gouden Regel is inkopen op de wereldmarktprijs i.p.v. inkoop op basis van de korting op de adviesprijs. Deze wijziging van inkoopmethodiek resulteert direct in een eerlijk speelveld voor alle ondernemers. Door samen te gaan inkopen heeft PEUT de Vrije Pomp het voor elkaar gekregen dat ook kleine ondernemers volgens de Gouden Regels konden gaan inkopen. Veel leveranciers reageerde direct op het initiatief van PEUT door ook contracten aan te bieden gebaseerd op de wereldmarktprijs. Door deze kettingreactie is heel de markt in een keer gezond worden. 10 jaar later profiteren daar velen ondernemers nog iedere dag van.
SUCCESEN VAN PEUT
Het inkoopcollectief heeft 19 locaties in de PEUT kleuren gezet, bijna een miljoen euro aan lokale goede doelen geschonken, grofweg 350 miljoen liter brandstof ingekocht, vele succesvolle brandstofacties gelanceerd en lokaal ondernemerschap aangewakkerd. Ook de eigen tankpas en de smeermiddelenlijn is een groot succes gebleken. Het bestuur en de medewerkers van Peut kijken dan ook terug op een geweldige en succesvolle rit.
TOEKOMST
Naast het terugblikken werd er uiteraard ook vooruit gekeken. De markt zit vol onzekerheden; denk aan het mogelijke tabaksverkoopverbod, de energietransitie en scherpe concurrentie. De exploitatie is ook uitdagender geworden door volatiliteit in de lokale markt en personeelskrapte. Voor veel ondernemers reden om bij het oude te blijven wegens angst voor het onbekende of om juist het tankstation te verhuren. Bij Peut denken wij dat het anders kan. Door samen te werken en het verdienmodel iedere dag te verbeteren hebben we veel vertrouwen in de toekomst. De marges zijn gezond en de consument heeft steeds meer sympathie voor een lokaal en vertrouwd geluid.