Als gevolg van de Corona pandemie is er veel minder vraag naar kerosine voor de luchtvaart en brandstof voor het wegverkeer. Vanwege deze uitgevallen vraag moest de raffinagecapaciteit drastisch naar beneden. Je kan immers onmogelijk het teveel aan geraffineerd product gaan opslaan. Het gevolg van deze verminderde capaciteit is dat er ook minder basisolie beschikbaar is die nodig is voor het produceren van smeermiddelen. Door deze schaarste is de prijs ontzettend toegenomen. Uiteraard zal straks bij het toenemen van vliegverkeer en meer autorijden deze schaarste vanzelf weer minder worden.
Voor nu is het echter even doorbijten en uiteraard ook zelf uw verkoopprijs aan de klanten verhogen. Nu het een algeheel marktprobleem betreft zal uw collega-concurrent dezelfde prijsverhogingen voor de kiezen krijgen en daardoor heeft u dus geen concurrentienadeel. Wij hebben zelfs begrepen dat onze leverancier minder scherp hebben verhoogd dan andere leveranciers. Zoals Johan Cruijf al zei: elk nadeel heeft zijn voordeel. Of was dat andersom?